סיכום המרוץ בבאקו – מי שהבריק בשבת – ינצח בראשון.

בעונה האחרונה לתקנות הטכניות הנוכחיות, קורה משהו רע בפורמולה אחת. הנה הוא בקצרה: בתחילת 2022 נכנסו תקנות טכניות חדשות לגמרי. מטרתן העיקרית הייתה לשפר את היכולת של מכונית אחת לעקוב אחר השניה, וכתוצאה מכך ליצור יותר אפשרויות לעקיפה. כולנו מכירים את הסיטואציה: מכוניות פורמולה אחת תלויות באוויר נקי כדי להנות מאחיזה מקסימלית בפניות. כשמכונית עוקבת אחרי מכונית אחרת, היא מקבלת אוויר "מלוכלך", כתוצאה מכך אינה יכולה לשמור על פער צמוד בפניות – גם אם היא יותר מהירה – ומכאן הדרך לעקיפה הופכת קשה, עד בלתי אפשרית, בחלק מהמקרים. ב 2022 פתרו את הבעיה על ידי זה ששינו את התקנות כך שקבוצות יכלו לתכנן רצפה למכונית שאפשרה את האפקט הקרקעי (אותו אנחנו מכירים כבר מסוף שנות ה 70). אפקט קרקעי מאפשר הצמדה גם כשהאוויר אינו נקי. נפתרה הבעיה. יחד עם זאת, חלק משמעותי מההצמדה עדיין מגיע מהכנף הקדמית. ככל שעברו השנים הקבוצות שיפרו את היכולות האווירודינמיות של המכוניות וכתוצאה מכך חשיבות הכנף הקדמית עלתה בהדרגה בחזרה. אחרי שני שליש מעונת 2025 המצב די חזר לקדמותו. נכון לכרגע אפילו במסלולים עם ישורות ארוכות כמו מונזה, קשה מאוד לעקוף. לפני כל ישורת יש פניה. אם אין אפשר להיצמד בפניה, אי אפשר לעקוף בישורת.
כל זה מביא לכך שחשיבות מקצה הדירוג עלתה באופן דרמטי.
בשבת בבאקו, בQ3, התחיל לטפטף קצת גשם, כיוון הרוח לא היה יציב, שני אלו תרמו לכך שהתנאים ישתנו מרגע לרגע. וכך מצאנו את עצמנו עם נוריס שנוהג כמו אחד האדם ומסיים שביעי, פיאסטרי שבכלל מכניס את הרכב לקיר בטעות מאוד לא אופיינית, ואחד מקס ורסטפן, שלא היה לו את הרכב הכי מהיר, עושה את מה שרק הוא יכול לעשות – את ההבדל בתנאים משתנים. מקס לקח את הפול בהפרש של כמעט חצי שניה, כשמאחריו באופן אקראי למחצה, ניצבים להם סיינז (שאכן נתן הופעה מעולה) ולאוסון שמה שנקרא – נקלע לסיטואציה.
במרוץ ביום ראשון מקס זינק מהפול ושמר על ההובלה, אבל לא רק עליה – הוא גם שמר על הצמיגים הלבנים שלו, כשמאחורי סיינז שלא איים עליו בשום שלב.
פיאסטרי כשל בזינוק ונשר לקצה הטור, מספר פניות לאחר מכן הוא הכניס את המכונית בקיר. שוב.
האם אנחנו מגלים צד חדש של הנהג הצעיר במקלארן, או שבאקו היא סערה מושלמת חד פעמית? אף אחד לא יודע לענות על השאלה הזו.
נוריס שזינק שביעי, גם סיים שביעי. קצת בגלל עצירה איטית להחלפת צמיגים, והרבה בגלל שנתקע בעוד אחת מרכבות ה DRS הבלתי נגמרות, בחלקים גדולים של המרוץ,
ללא יכולת לעקוף.
אפילו בבאקו, המסלול שיש בו את הישורת הארוכה ביותר בסבב, בפער עצום מכל מסלול אחר, היה קשה מאוד לעקוף.
למעט הדרמה של פיאסטרי בהקפת הזינוק זה היה מרוץ שלא קרו בו אירועים משמעותיים בחזית. מקס פתח פער גדול על סיינז, פרארי המשיכו את התצוגה הגרועה שלהם כשהם נכשלים אפילו בלהחזיר את המילטון למקומו הטבעי בהקפה האחרונה. פרארי לא בכיוון.
היחידי שהוא כן בכיוון, הנהג האפור ברכב האפור, זה שעושה מרוץ אחרי מרוץ עבודה מצויינת, ומוציא מהרכב את המקסימום כמעט תמיד- הוא גורג' ראסל. ראסל זינק חמישי וסיים שני. לראסל כרגע אין חוזה ל 2026. השמועה אומרת שמרצדס רוצים להחתים אותו (לאחר שוורסטפן ירד מהפרק), אבל ראסל לא ממהר. הוא יודע היטב שהכח כרגע נמצא אצלו. כמי שגדל בתוכנית הג'וניור של מרצדס הוא מרוויח מעט יחסית לנהגים אחרים וכרגע הוא נמצא בעמדה שבה הוא יכול לבקש העלאה משמעותית ל 2026, בעיקר אם לוקחים בחשבון את האכזבה שהוא קימי אנטונלי.
אחת השמועות היא שראסל מתמקח עם מרצדס על כמות ימי יחסי הציבור שהוא יצטרך לעשות ב 2026. נהגי פורמולה אחת לא אוהבים את הימים האלה, בהם הם צריכים לבלות עם כל מני אורחים מארגונים שהם ספונסרים של הקבוצות שלהם. ב 2025 לראסל יש התחייבות ל 60 ימים כאלה. כל זה בשנה שיש בה 24 מרוצים. ראסל מעדיף מן הסתם לנוח בין מרוץ למרוץ. בצדק.
לדעתי גורג' ראסל הוא אחד הנהגים בעונת 2025. אמנם יש את וורסטפן ואת כל השאר, אבל לדעתי ג'ורג ראסל כרגע הוא מועמד לא רע לbest of the rest.
החדשות הטובות אחרי המרוץ מבאקו הן שבמקלארן התעוררו והם מבינים שהם לא לבד במרוץ לאליפות הנהגים. אולי עכשיו הם ישנו את חוקי הפאפיה שלהם וישימו את כבוד משקלם מאחורי נהג אחד




