
במשך מספר שנים אני צופה בשידורי המרוצים באמצעות האפליקציה הרשמית של F1. על התלאות שעברתי בדרך לשם, תוכלו לקרוא כאן.
יחד עם זאת, האופציה הכי נגישה לשידורים האלה בישראל היא באמצעות ערוץ ספורט 5 לייב שמועבר על ידי רוב ספקי הטלוויזיה בישראל. נכון להיום הערוץ מגיע דרך כל מני חבילות שאינני מצוי בפרטיהן, בשירות הטלוויזיה Free TV תוכלו לקבל אותו ביחד עם עוד הרבה ערוצים, תמורת 45 שקלים. המהירים בינינו שהצטרפו לשירות זה בתחילת דרכו, משלמים 30 שח לחודש על כל הערוצים – עסקה מצויינת ושידורי F1 בתוכה.
דרכי הצפיה האפשריות במרוצים, בישראל, השתנו לאורך השנים והייתה תקופה לא קצרה, של מספר שנים, שהאופציה היחידה הייתה לצפות באמצעות ערוץ 5 לייב. אודה ולא אכחיש, זו הייתה חוויה מזעזעת. גרועה עד כדי כך שבאתר פורום F1 הישראלי ז"ל הוקם פורום יעודי כדי לתת עצות וטיפים לשדרים.
בשנת 2010, (לפני 15 שנים, כן?) אני פרסמתי את הביקורת הזו על אחד המרוצים וקטלתי את השדרים – אלי אילדיס ובועז קורפל. עיקר הביקורת היה על רמת השידור הנמוכה ובעיקר על חוסר היכולת של השניים לקרוא את מהלך המרוץ.
בשלב מסויים לא יכולתי לשאת יותר את השידורים בערוץ והעדפתי לצפות במירוצים אחרי שהם הסתיימו – על ידי הורדת קובץ הוידאו מכל מני מקורות מפוקפקים אבל בליווי קריינות ופרשנות (המעולה) של הרשת הבריטית Sky Sports. מאוחר יותר, כשנפתחו אפשריות (מפוקפקות..) לצפות בשידור חי עם קריינות בריטית, אמנם באיכות וידאו נמוכה – עברתי לאופציה הזו.בשנים האחרונות, כאמור, עברתי לצפות באמצעות האפליקציה הרשמית.
לאחרונה חברים הסבו את תשומת ליבי לכך שהשדרנים הישראלים ממשיכים לעשות שגיאות קשות, ובעקבות כך לקחתי על עצמי את המשימה של לצפות במרוץ (שלם!) בערוץ חמש לייב, כשרות לקוראים כאן. צפיתי במרוץ בקטאר.
להלן סיכום חווית הצפיה שלי:
רקע:
המרוץ בקטאר הושפע במידה רבה ממגבלה בטיחותית שהוטלה על הקבוצות עקב חשש לתקלות בצמיגים: אסור לעבור את מגבלת 25 ההקפות. אם, למשל, נהג התחיל את המרוץ על צמיג חדש לגמרי, הוא יצטרך לעצור בהקפה ה 25, לכל היותר. אם הוא התחיל את המרוץ על צמיג שעשה כבר 5 הקפות בדרוג או באימון – הוא יוכל לעשות רק 20 הקפות. זה כולל הקפות תחת מכונית בטיחות וזה לא כולל את הקפת החימום שיש לפני הזינוק. כל השאר – נספר. מכיוון שבקטאר יש 57 הקפות, נגזר מכך שכל הנהגים יצטרכו לעצור לפחות פעמיים.
כעת אביא, בסדר כרונולוגי, רגעים חשובים, וגם סתם רגעים, שזכו ליחס של השדרים, מהמירוץ בקטאר:
בהקפה השניה הראו שידור חוזר של הזינוק. כזכור מקס עקף את נוריס, השדרים מסבירים שמקס הוא היחידי שאין לו מה להפסיד. זו טעות. מקס מפגר באליפות ופרישה שלו בעקבות תאונה, גם אם יקח איתו את נוריס – תשמר את פער הנקודות ביניהם אבל עם 25 אפשריות שאפשר לקחת במירוץ האחרון אבו דאבי – זה ימחק כמעט לחלוטין כל סיכוי של מקס לקחת את האליפות. זו שגיאה יחסית קטנה בעיני, כי ורסטפן ורדבול שידרו בדיוק את זה – "ממילא יש לנו סיכוי נמוך מאוד אז אנחנו יכולים רק להרוויח"
בהקפה השביעית קורה בעצם האירוע שמפסיד למקלארן את המרוץ: בעקבות מכונית בטיחות שיוצאת עקב תאונה בין הולקנברג לגאסלי, כל המכוניות נכנסות להחלפת צמיגים, למעט שני המקלארנים (ואוקון). החלטה זו מתגלה כטעות אסטרטגית בסיסית ונוראית של מקלארן. המתמטיקה פשוטה:
7+25+25=57
במילים אחרות, מכונית הבטיחות יצאה בהקפה הראשונה שאפשרה לעצור להחלפת צמיגים (ולמעשה לא לאבד זמן כי הזינוק מחדש מתחיל כשכל המכוניות צמודות), ולכן זו הייתה עצירה "חינמית" שאיפשרה לקבוצות לבצע אחריה, רק עוד עצירה אחת עד סוף המרוץ, בהנחה שלא תהיינה עוד מכוניות בטיחות. אילו מכונית הבטיחות הייתה יוצאת בהקפה השלישית, למשל, ומסתיימת לפני השביעית – לא היה שום טעם לעצור שכן לאחר מכן היו עדיין נדרשות עוד שתי עצירות. מקלארן, מסיבות שתיארתי במאמר סיכום המרוץ שלי, לא עצרו. והם היו היחידים. כל זה לא הפריע לקורפל להכתיר את מקס ורסטפן כגאון. להזכירכם כל הגריד עצר.
בהקפה התשיעית נוריס שואל את המהנדס שלו בקשר אם לא היה עדיף לא לעצור, והמהנדס משיב שכל שאר הקבוצות איבדו את כל הגמישות האסטרטגית שלהם. הכוונה היא שכל עוד לא יהיה SC נוסף – כל שאר המכוניות יהיו חייבות לעצור בהקפה ה 32 (7+25=32) בעוד שלמקלארן יש יותר חופש באסטרטגיה. קורפל מפרש את זה: "הם איבדו את כל מה שהם תיכננו, כלומר הם הולכים על משהו אחר"
פרשנות לא נכונה בעליל. רואים שקורפל לגמרי פיספס את הנקודה.
באותה הקפה, קורפל מתייחס למגבלת ה 25 הקפות ומסביר שמדובר על 25 הקפות בתנאי מרוץ, לא כולל SC. זאת כמובן טעות. אילדיס אומר ש"הוא חושב שהוא טועה". השגיאה הקטנה הזו מראה את כמה שני החברים האלה מחפפים ולא מכינים שיעורי בית בסיסיים לפני השידור.
בהקפה ה 13 השניים מבצעים את השגיאה הגדולה שלהם,זו שתגרום להם לשדר לצופים תמונה שגויה לחלוטין של המרוץ, כמעט לכל אורכו.
אילדיס מסביר לצופים שמכיוון שהקבוצות עצרו "בשלב מוקדם יחסית של המרוץ" גם הם יצטרכו לבצע עוד שתי עצירות. פה מתגלה העצלנות של השדרנים. הוא לא טרחו לשים לב שהעצירה קרתה בהקפה השביעית, וגם אם לא שמו לב, מול עיניהם עצרו כל המכוניות למעט המקלארנים, זה אמור היה לתת להם רמז עבה מאוד לסיבת העצירה. מכאן ואילך הם יקחו בחשבון, לאורך כל המרוץ, שכולם חייבים לעצור פעמיים, מה שישבש להם לחלוטין את קריאת המירוץ ויגרום להם להטעות את הצופים.
בהקפה ה 17 הם ממשיכים לטעון שכולם יצטרכו לעצור פעמיים
בהקפה ה 22, הם מצפים שמקס יהיה יותר מהיר מהמקלארנים שכן הוא על צמיגים צעירים יותר ב 7 הקפות (עובדה נכונה), אבל הם מחמיצים לגמרי את המצב האמיתי: במקלארן חייבים ללחוץ חזק כדי לפתוח פער של עצירה מלאה (כ 25 שניות), מקס לא צריך ללחוץ, רק לשמור על פער סביר. הוא צריך לעצור בפועל רק עוד פעם אחת, בניגוד לשתיים של מקלארן
בהקפה ה 23 קורפל עושה שגיאה בהבנה, כזו שלא קשורה לכלום:
המהנדס של נוריס אומר לו בקשר:
“Lando, for the next tyre we come down one”
קורפל מבין מזה שהם יירדו בשלב אחד בתרכובת הצמיגים ולכן יעברו מצהובים ללבנים. הכוונה היא כמובן שבעצירת הצמיגים הבאה הם יורידו קליק אחד בזווית התקיפה של הכנף הקדמית (מהלך מותר בעצירת צמיגים, וניתן לביצוע במהירות), זאת כדי לשנות במעט את האיזון של המכונית. כמובן שבפועל נוריס מחליף בעצירה שלו לסט צהוב נוסף. בסקיי לא פספסו את זה. על שגיאה כזו אני מוכן לסלוח, אבל קורפל לא הבין, ולכן סתם המציא. לפעמים עדיף לשתוק כשלא מבינים.
בהקפה ה 28 קורפל מציע למקס למתוח את העצירה שלו עד ההקפה ה36. אילדיס מסביר לו את מה שכולם יודעים – מקס חייב לעצור בהקפה ה 32, כי אז יעברו 25 הקפות מאז ההקפה השביעית.
בהקפה ה 29 קורפל מסביר שפיאסטרי הוא הפייבוריט לניצחון. זה בגלל שהוא חושב שמקס צריך לעצור עוד פעמיים ופיאסטרי רק אחת, בעוד שבפועל מקס צריך לעצור רק פעם אחת ופיאסטרי מפגר אחריו בהרבה על המסלול. זו השגיאה שנמשכת לאורך כל המירוץ, אבל כאן היא מגיעה לשיאה – הצופים מדווחים על זהות שגויה למי שמוביל אפקטיבית במרוץ והוא המנצח הצפוי.
בהקפה ה 31 אילדיס מתפלא שכל המכוניות (למעט מקלארן) מחכות להקפה ה 32 כדי לעצור, ומצפה שחלק מהן תעצורנה לפני, כדי להימנע מפקק התנועה בפיט כשכולם עוצרים יחד. אילדיס כושל כאן להבין שההקפה ה 32 היא ההקפה הכי מוקדמת לעצירה אחת בלבד שכן 32+25=57.
בהקפה ה 43 קורפל עדיין חושב שמקס יעצור שוב
בהקפה ה 47 סיינז מדבר עם הקבוצה על פודיום אפשרי, שכן בהקפה זו הוא אכן במקום השלישי, אבל אילדיס, בנימה לגלגנית, לא מבין את השטות הזו – הרי יש לסיינז עוד עצירה אחת. אז זהו – שאין לו.
בהקפה ה55 , שלוש הקפות לסיום המרוץ, לראשונה אילדיס מעלה על דעתו ש"יכול להיות שפספסנו משהו".
מספר שניות לאחר מכן, אילדיס לראשונה עושה את החשבון של 7+25+25=57 ומבין, מאוחר מדי, שהם טעו.
לסיכום:
שני השדרנים שלנו פיספסו דבר אחד קטן (לכאורה), טעות שגרמה להם לשדר מהלך לא נכון לגמרי של המירוץ, ולהטעות את הצופים, כמעט עד סיומו, לגבי זהות המנצח. אפשר לטעון שזו טעות קטנה שנעשתה בתום לב, וגרמה לנזק גדול, אבל המציאות היא שמדובר על שגיאה בסיסית. מגבלת 25 ההקפות הייתה נקודה אסטרטגית קריטית במרוץ, והשניים פשוט התעלמו ממנה לגמרי, מסיבה פשוטה מאוד: מדובר על שני חפיפניקים ועצלנים. זו אינה שגיאה מקרית. אלי אילדיס, כמשל, התראיין בעבר למוסף שבעה לילות של עיתון ידיעות אחרונות, ואמר שכשנמאס לו מהכדורגל הוא "קופץ לפורמולה אחת". ככה זה נראה כשקופצים לפורמולה אחת.
בועז קורפל משדר את המרוצים יותר מ 20 שנה. הוא ממשיך לשמור על אותה רמה ירודה של העמקה.
השניים משתמשים לעיתים בשפה ירודה ואף עילגת, תוך כדי כל מני רפרנסים פרובינציאלים, למשל לציטוטים של בדיחות של "הגשש החיוור".
אני טענתי כבר לפני 10 שנים שהם מגדלים פה דור שלם של אוהדים, על טעויות בסיסיות . לצערי אחרי עשור הם לא למדו דבר.
בעתיד הקרוב אני אפרסם פוסט עם המלצות איך לצפות במרוצי פורמולה אחת מבלי להיחשף לקלקול שהוא שידורי פורמולה אחת בערוץ חמש ליייב.





צודק לגמרי. אין מירוץ אחד שבו הם לא טועים, מתבלבלים, לא מבינים מהלכים קבוצתיים וכו.