חוקי האווירודינמיקה נשברים באוסטריה, וגילוי חדש קטן אבל קריטי על תקרית המקלארנים במונטריאול
מקלארן ונוריס שלטו באופן מוחלט באוסטריה, ויש כבר מי שאומר שהעונה הזאת גמורה, ונשאר רק לראות מי מבין נהגי הקבוצה יזכה באליפות.
אני חושב שצריך לזכור אחד, מקס ורסטאפן, שאלמלא היה עובר סיקול ממוקד בפניה מס 3, ככל הנראה היה מסיים שלישי, ואלמלא איבד את הראן השני שלו ב Q2 (בעקבות הדגל הצהוב שגאסלי אירגן), ככל הנראה היה מזנק מהשורה הראשונה. מקס אמנם בפיגור גדול באליפות, אבל רדבול עוד יציגו שידרוגים השנה, ומקס הוא תמיד פקטור. תמיד.
ולגבי אותה תקרית בפניה מס 3 בהקפה הראשונה: מי שמשחק בסימולטורים של F1 נגד AI יודע שלא משנה באיזה רמה הם, תמיד אפשר בזינוק לצלול בבלימה מאוחרת אל הפניה הראשונה (או השלישית..) בזינוק ולעקוף מספר מכוניות בבת אחת באופן הזה. זה ממש לא עובד במציאות והטעות הזו של אנטונלי היא טעות שלא הייתה צריכה לקרות. כולם אומרים שזו טעות של רוקי, אבל אנטונלי השתתף במרוצי F3 ו F2. הוא אמור לדעת את זה.
באופן כללי אני יכול לומר שאנטונלי לא ממש הפיל אותי מהכסא עד היום. הוא דוברר על ידי מרצדס כהבטחה ענקית. נזכיר כאן, לשם השוואה, שבשנת 2007 לואיס המילטון, אלוף GP2 שנה קודם, הוצנח ישירות למקלארן, כשמולו היה פרננדו אלונסו, טרי אחרי שתי אליפויות רצופות ברנו.
במרוץ במונאקו המילטון נשף חזק בעורפו של אלונסו והתלונן שהקבוצה לא מאפשרת לו לעקוף. בסיום העונה הוא היה קרוב מאוד לאליפות.
אז לא מדובר על סיטואציה זהה, אבל הבנתם את השורה התחתונה. אנטונלי לא מאיים בכלל על ראסל. כרגע, מבחינתי לפחות, מדובר על אכזבה.
במשך 17 הקפות פיאסטרי עקב אחרי נוריס מבלי לצאת מטווח DRS אפילו פעם אחת. זה היה מאהק צמוד מאוד שכולנו יודעים איך הוא נגמר, אבל אני רוצה להתמקש בנקודה אחת מסויימת: במשך שנים ארוכות מספרים לנו שאי אפשר להצמד לאורך זמן למכונית אחרת, בגלל שהאוויר המלוכלך שמגיע ממנה "דופק" את האווירודימיקה במכונית העוקבת שמאבד אחיזה בעקבות זה, ושוחקת לעצמה את הצמיגים הקדמיים.
ובכן, לא היה ניראה שפיסטרי הושפע מהסיטואציה הזו. וזו אפילו לא הפעם הראשונה. ראיתי בעבר את מקס נצמד למכוניות לאורך מספר הקפות (אמנם לא 17) מבלי לאבד אחיזה או לשחוק צמיגים.
המסקנות שלי?
1.אם הנהג העוקב הרבה יותר מהיר – אפשר להצמד.
2. יש הרבה הגזמה סביב העניין הזה. אין ספק שהאחיזה ב F1 תלויה בכח ההצמדה באופן קריטי, אבל אולי פחות קריטי ממה שחשבנו.
ולגבי הטעות הבסיסית של נוריס במונטריאול ...
כזכור נוריס ניסה לעקוף את פיאסטרי ופשוט פגע בו מאחור. אין ספק שהייתה פה טעות בסיסית בשיקול הדעת של נוריס, אבל מקלארן פירסמו פרט חדש וחשוב על התקרית: מכוניות פורמולה אחת הן כידוע מכוניות היברידיות. יש להם סוללה שמספקת כ 160 כוחות סוס, סוללה זו נטענת בין השאר מאנרגית הבלימה שמומרת לחשמל. לסוללה הזו יש קיבולת סופית, והנהג משתמש בכח שלה לפי שיקול דעתו. נוריס סגר על פיאסטרי בישורת האחורית, מה שאילץ את פיאסטרי לנצל את האנרגיה החשמלית כדי למנוע את העקיפה. בישורת הזינוק סיום נוריס היה קרוב מאוד, ובדיוק כשסטה שמאלה כדי לעקוף, פיאסטרי פשוט גמר את הסוללה (תופעה שנקראת de-rating). כתוצאה מכך מהירות הסגירה של נוריס היתה גבוהה מאוד והוא לא הספיק להגיב להאטה היחסית של פיאסטי. כנראה שאם היה מנסה לעקוף מימין – היה מצליח