קצת קשה לתאר את המהלך הסבוך של המרוץ בהונגריה, מבלי להיכנס לפרטים מסורבלים של באיזו-הקפה-עצר כל נהג, פרטים שבקלות יכולים לגרום לקורא לאבד את התמונה הגדולה. אנסה לעשות זאת באופן הפשוט ביותר.
באמצעות קסם כלשהו, יש האומרים שינוי כיוון הרוח בQ3, לקלר הצליח לגנוב את עמדת הפול משני המקלארנים שזינקו מייד אחריו.
בזינוק פיאסטרי שמר על המקום השני אחרי לקלר, אבל נוריס נשר למקום החמישי, אחרי ראסל ואלונסו, סוג של אסון במסלול שקשה מאוד לעקוף בו. על אלונסו הוא הצליח לגבור, אבל הוא בילה הקפות רבות, תקוע אחרי ראסל, ללא יכולת לעקוף. כשבינתיים פיאסטרי פותח ממנו פער של שבע שניות.
העניין המהותי הוא שלמעשה גם פיאסטרי היה תקוע – אחרי לקלר. אמנם לקלר פתח פער שהגיע לעיתים לשלוש שניות, אבל פיאסטרי היה תקוע אחריו לא בגלל פער בביצועים, אלא בגלל חוסר יכולת לעקוף ללא פער ביצועים ( מה שנקרא "דלתא"). וכך יצא שפיאסטרי לא מיצה את פוטנציאל הביצועים הגלום בצמיגי המדיום עליהם זינק, ואף שחק אותם מהר מדי בגלל האוויר המלוכלך שלקלר העניק לו.
בהקפה ה 18 מקלארן הכניסו את פיאסטרי לפיטס, מתוך כוונה לנצל את האובר-קאט ולעקוף כך את לקלר. לקלר נכנס לפיט הקפה אחת לאחר מכן, אבל פיאסטרי, על צמיגים קשים קרים, לא הצליח לבצע הקפה מהירה ונשאר תקוע אחרי לקלר. זו נקודה קריטית במרוץ. לא פחות חשוב מכך – גם ראסל עצר באותה הקפה בה לקלר עצר – ובכך שיחרר את נוריס לאוויר החופשי. פיאסטרי נשאר תקוע אחרי לקלר עד ההקפה ה 40, ובאותו זמן נוריס היה באוויר החופשי, וניצל את הפוטנציאל הגלום בצמיגים שלו.
זה בעצם כל הסיפור – שתי עצירות היו האסטרטגיה הכי מהירה בהונגריה – אבל רק אם אתה נע באוויר החופשי, ויכול לנצל את כל הביצועים שלהם, מה שבמקרה של פיאסטרי – פשוט לא קרה.
ההוכחה הניצחת לכך שבפועל האסטרטגיה של עצירה אחת הייתה מהירה ביותר, היא מקס ורסטפן, שהיה יכול לסיים חמישי אחרי לקלר, אבל היה על אסטרטגיה של שתי עצירות ונתקע אחרי אלונסו, בורטלדו סטרול ולאוסון – שעצרו רק פעם אחת. אפשר לעקוף בהונגריה, אבל צריך אופסט צמיגים גדול, ואת זה לא היה למקס, וגם לא לפיאסטרי.
באשר לאובדן הביצועים הדרמטי של לקלר אחרי העצירה השניה שלו, והצעקות שלו בקשר: הפרארי רגישה יותר משאר המכוניות למרחק שלה מהקרקע. במילים אחרות, הקבוצה חייבת לכוונן המכונית לגובה נמוך מאוד כדי להיות תחרותיים. כתוצאה מכך הם תחת סיכון קבוע לפסילה עקב שחיקת יתר של הלוח שנמצא בתחתית המכונית, ואכן בסין המילטון נפסל מהמירוץ עקב שחיקת יתר. על מנת להימנע מפסילה, הצמיגים במכונית של לקלר בסטינט האחרון נופחו ללחץ גבוה, מה שגרם לאובדן אחיזה יחסי, התחממות וירידה בביצועים.
מן הראוי לציין את שינויי הכיוון של לקלר תחת בלימה, בנסיונות למנוע מפיאסטרי לעקוף. זה לא מנע את העקיפה, אבל העונש שלקלקר קיבל – 5 שניות – לא השפיע על התוצאה. עונש שהוא חסר משמעות – אינו עונש.
זה היה מרוץ מוזר. נוריס ניצח את המרוץ בזכות ולא בחסד, הוא ביצע סדרה ארוכה של הקפות ללא טעות, ומיצה את פוטנציאל הצמיגים. הוא גם עמד יפה מול הלחץ שפיאסטרי הפעיל עליו ב 4 ההקפות האחרונות. יחד עם זאת, הוא ניצח את המרוץ די בטעות. מקלארן נתנו לו את האופציה לעצירה אחת כדי למזער נזקים, אף אחד, כולל נוריס, לא חשב באותו רגע שזה יביא לו את הניצחון.
הערה אחרונה על לואיס המליטון: כואב הלב לראות אותו מדדה מרוץ אחרי מרוץ בשליש התחתון של הגריד. ייתכן שהוא צריך לחשב מסלול מחדש.