Single Seater
מושג כללי עבור מרוצי מכוניות שמרחשים תמיד על מסלול סלול סגור, כאשר במכוניות יש מושב אחד, והגלגלים בדרך כלל חשופים, זאת אומרת לא מחופים.
F1 / פורמולה 1
ליגת מרוצי הsingle seater הבכירה בעולם. כל קבוצה מחויבת ליצר את שילדת הרכב בעצמה. חלק מהקבוצות מייצרות מנועים עבור עצמן (מרצדס, פרארי, אלפין, הונדה) והשאר קונות מהן מנועים. מימדי המכונית ועוד אינסוף פרמטרים נוספים מוכתבים על ידי תקנות טכניות מפורטות. תקנות אלו הן הנוסחה, ומכאן המושג Formula. קיימות פורמולות נמוכות יותר כגון פורמולה רנו, F4, F3, ו F2 אך F1 היא הקטגוריה הבכירה.
גריד
סדר הזינוק של הנהגים על המסלול, נקבע לפי תוצאות מקצה הדירוג שנערך יום לפני המרוץ(Qualification).
פול פוזישן (Pole Position)
המקום הראשון על הגריד – הנהג שקבע את הזמן הכי מהיר בדירוג.
פודיום
שלושת המקומות הראשונים בסיום המרוץ – אלה שעולים לטקס חלוקת הגביעים.
כנף קדמית / אחורית
רכיבים שיוצרים כוח הצמדה לקרקע, בעיקר כדי לאפשר יכולת פניה מהירה. הכנף הקדמית היא הרכיב החשוב ביותר במכונית מבחינה אווירודינמית שכן היא קובעת את מסלול זרימת האוויר לאורך הרכב.
צמיגים (Tyres)
הצמיגים בF1 קריטיים עבור אחיזת הכביש בפניות. לכל מרוץ היצרן (פירלי) בוחר 3 תרכובות שונות, מתוך 6 קיימות, כאשר ההבדל בין התרכובות השונות מתבטא בקמת האחיזה ובעמידות. צמיג שאוחז טוב יותר ("צמיג רך") בדרך כלל יחזיק פחות זמן מעמד מצמיד "קשה". כל קבוצה מקבלת הקצאה של 7 סטים של צמיגים בתחילת כל סוף שבוע, המשמשים אותה לאימונים, מקצה הדרוג והמרוץ.
צמיגי F1 יחודיים בכך שמעבר לאחיזה מכנית הם מספקים גם אחיזה כימית. במילין אחרות – הם ממש נדבקים לכביש.
DRS
מערכת שמאפשרת "לפתוח" חלק מהכנף האחורית ולהפחית התנגדות אוויר – עוזרת לעקיפה. במהלך מרוץ ניתן להפעיל מערכת זו רק אם במידה והמכונית עוקבת אחרי מכונית אחרת, בפער של שניה או פחות – וגם זה במקומות מוגדרים בלבד, בדרך כלל בישורת. בחלק מהמסלולים יש רק ישורת DRS אחת, באחרים יש שתיים וגם שלוש. מערכת זו נועדה כדי לפתור את הקושי האדיר לעקוף בF1, קושי שקיים כבר שנים רבות. קושי זה קיים לעיתים בגלל תוואי המסלולים (כמו מונאקו) שלעיתים פשוט לא כולל ישורת מספקת, אבל בעיקר בגלל התלות המוחלטת של מכונית F1 בזרימת אוויר "נקי". כשמכונית עוקבת אחרי מכונית אחרת, נפגמת זרימת האוויר, נפגמת האחיזה האווירודינמית, מה שמקשה מאד על עקיפות. מערכת ה DRS למעשה מאפשרת למכונית העוקבת לקבל יתרון על פני המכונית הנעקבת.
פיט סטופ (Pit Stop)
עצירה להחלפת צמיגים במהלך המרוץ. כיום התקנות בנויות כך שהן מחייבות לפחות עצירה אחת, שכן כל מכונית מחויבת להשתמש לפחות בשתי תרכובות צמיגים שונות במהלך המרוץ, מה שכמובן מחייב עצירה. צוותי הקבוצות מסוגלים להחליף 4 צמיגים בזמן קצר מאוד, בדרך כלל פחות מ 3 שניות.
פיט ליין
הנתיב בצד המסלול שמוביל אל עמדות החלפת הצמיגים. בנתיב זה יש מהירות מוגבלת של 80 קמ"ש (ברוב המסלולים) משיקולי בטיחות, מה שגורם למכוניות שמחליפות צמיגים לאבד כ 18-25 שניות, כתלות במסלול הספציפי.
Safety Car / Virtual Safety Car (VSC)
רכב בטיחות שמאט את המרוץ במקרה של תאונה. ב-VSC הנהגים שומרים על מרחקים קבועים מבלי לעצור את המרוץ לגמרי.
Q1 / Q2 / Q3
פורמט בין שלושה שלבים ביום שבת, לקביעת סדר הזינוק (Qualification). בסוף Q3 יודעים מי זכה בפול פוזישן ומהו סדר הדרוג הכולל.
Undercut / Overcut
אסטרטגיות שבהן נהג עוצר לפיט לפני או אחרי היריב, כדי לנסות לעקוף אותו בעזרת צמיגים טריים (undercut) או מסלול פנוי (overcut). במסגרת התקנות הנוכחיות השימוש באנדר-קאט הרבה יותר נפוץ. טסטרטגיה זו מאפשרת פעמים רבות לנהגים "לעקוף בפיט" מבלי לבצע עקיפה על המסלול.
Track Limits
הגבולות של המסלול – אם נהג עובר את הקו הלבן שמגדיר את המסלול, הוא עלול לקבל עונש. תקנה זו נאכפת רק במקומות שהוגדרו מראש, וגם אז הנהגים מקבלים שלוש אזהרות לפני קבלת עונש. עבירה על הגבלה זו מתרחשת כאשר כל 4 הגלגלים של המכונית נמצאים מצידו החיצוני של הקו הלבן.
FIA
הגוף שמנהל את פורמולה 1, קובע את החוקים, ומפקח על הבטיחות והאכיפה.
מרוץ ספרינט (Sprint)
מרוץ קצר שמתקיים בשבת (במרוצים מסוימים) ומעניק נקודות – פורמט חדש יחסית שזוכה להצלחה רבה. הוכנס לF1 כדי לייצר יותר אקשן, בעיקר עבור צופים חדשים שמעדיפים מרוצים קצרים על פני מרוץ של שעה וחצי.
DNF (Did Not Finish)
נהג שלא סיים את המרוץ, בגלל תאונה, תקלה טכנית או פרישה אחרת.
Did Not Finish.