המרוץ בספא לא סיפק דרמה, אך סיפק רמז עבה לגבי זהותו של אלוף העולם השנה

שתף/י מאמר
4 דקות קריאה

יש אמת לא מעורערת לגבי המרוץ במונקו – כל עוד לא קורה משהו דרמטי, מי שיוצא ראשון מפניית סן-דוו הראשונה – מנצח. כעת ניתן לומר משהו דומה לגבי ספא (ושווה לבדוק את זה שנים אחורה) – מי שיוצא ראשון מהפניה החמישית –  לה קומב – מנצח. ראינו את מקס עושה את זה במירוץ הספרינט, ואת פיאסטרי עושה את זה בגרנד פרי. במירוץ הספרינט אפשר היה שוב להבחין ביכולות הנהיגה הבאמת גאוניות של מקס. הוא בחר ללכת על כנף אחורית יחסית קטנה, מה שהקנה לו יתרון משמעותי בישורת (345 קמש לעומת 332 של המקלארנים). המחיר של המהירות הזו היה כמובן איטיות בסקטור השני והמפותל. אבל מקס איבד שם רק 3 עשיריות שניה למקלארנים וזה הספיק לו. איך? הוא פשוט מסוגל לנהוג מהר יותר במקומות שהנהג משפיע. ברגע שהוא עקף את פיאסטרי בזינוק, אי אפשר היה לעקוף אותו בחזרה. בסקטור השני, בו פיאסטרי היה מהיר יותר – אי אפשר לעקוף באמת, ובסקטור הראשון והשלישי, שהם שניהם ישורת ארוכה עם פניה אחת איטית מאוד (לה סורס בראשון ובאס סטופ בשלישי)  – מקס היה מהיר יותר בזכות הכנף הקטנה. שח-מט מקס במירוץ הספרינט.

 

בסופי שבוע שיש בהם מרוץ ספרינט, מותר לשנות את הסטאפ של המכונית בין סיום הספרינט, לתחילת מקצה הדירוג למירוץ הגרנד פרי. רד-בול שידעו (כמו כולם) שיום ראשון יהיה גשום, הלכו על כנף אחורית גדולה, ענקית, כנראה גדולה יותר משל כל שאר הקבוצות. מקס סיים את מקצה הדירוג רביעי, אחרי לקלר והמקלארנים. בשעה שלוש אחרי הצהריים, הזמן הרשמי לתחילת המרוץ, ירד גשם שוטף בספא. למגינת ליבו של מקס, מנהל המירוץ הזניק את המרוץ מאחורי מכונית הבטיחות והניף את הדגל האדום בסים הקפת החימום. נהגים רבים התלוננו על בעיית ראות. הזנקת המירוץ התעכבה במשך כשעה ורבע, מה שעורר את זעמו של ורסטפן, שראה את היתרון שלו הולך לאט לאט לאיבוד. להגנתו של מנהל המרוץ, בספא יש את האזור של או רוז'- רדיון שהוא כיום אולי האזור הכי מסוכן בפורמולה אחת. יש סוג אחד של תאונות שעד היום לא הצליחו להתמודד איתם: לעיתים קורה שנהג מאבד את המכונית ופוגע בגדר הבטיחות בעליה מאו רוז' לרדיון. הטכנולוגיה של גדרות הבטיחות כיום כנראה יכולה להכיל כל אירוע כזה. הבעיה היא שלעיתים המכונית עפה בחזרה אל המסלול ונעצרת שם. במקרה כזה יכולה להגיע מכונית אחרת במהירות מלאה ולפגוע בה. אלו דברים שקרו בעבר, ואף גרמו לתאונות קטלניות. למנהל המרוץ יש אחריות, וקל להבין מדוע נמנע לכן מהזנקת המירוץ עד שתנאי הראות איפשרו זאת.

 

כאשר הוזנק המרוץ, נוריס שהיה בעמדת ההובלה, האיץ מוקדם מדי, באזור בלאן- שימו. זה איפשר לפיאסטרי להיצמד אליו והפער ביניהם בלה סורס היה פחות משתי עשיריות שניה. בכניסה לאו רוז, שניהם הרימו רגל מהדוושה במסלול הרטוב, אבל דווקא  פיאסטרי הרפה מעט יותר. זה דווקא איפשר לו ללחוץ מוקדם יותר על הדוושה ביציאה מאו-רוז', בעוד נוריס משתהה, והקנה לו יתרון מהירות ענק לאורך ישורת הקמל, ועקיפה קלה אל פניית לה-קומב. למעשה כאן זה כבר game over.

כשהמסלול התייבש פיאסטרי עצר בהקפה ה 12 והחליף לצמיגי מדיום. נוריס נאלץ לחכות הקפה נוספת (שכן החלפה של שניהם באותה הקפה הייתה מאבדת לו זמן רב בהמתנה לסיום ההחלפה של פיאסטרי), אבל מקלארן בהתיעצות איתו, נתנו לו את הצמיגים הקשים, מה שלכאורה הקנה לו יתרון, וסיכוי גבוה יותר לסיים את המרוץ ללא עצירה נוספת. בשלב זה פיאסטרי פתח פער של 8 שניות וכל מה שנותר לנוריס זה לאט לאט "לאכול" את  הפער הזה, בעיקר בשלבי הסיום, כשצמיגי המדיום של פיאסטרי כבר שחוקים, לעקוף (או לכפות עצירה על פיאסטרי), ולנצח.

 

אבל בשלב זה של המרוץ ראינו, ולא בפעם הראשונה, את ההבדל בין נהג טוב, נהג מהיר, לבין נהג שמסוגל לנהוג, הקפה אחרי הקפה, באופן מושלם, בלי להיכנס ללחץ, ובעיקר בלי לעשות טעויות.

נוריס עשה שלוש כאלה, אחת כשירד מהמסלול בפניית פוהון המהירה ואיבד שניה וחצי, ועוד שתיים בלה סורס.

וכך איבד נוריס את האופציה לנצח במרוץ בספא. כדי לזרות מלח על הפצעים, פיאסטרי קבע את זמני ההקפה הטובים ביותר שלו בשתי הקפות האחרונות, וכך הוכיח שהיו לו עוד ביצועים בכיס, למקרה שנוריס היה סוגר עליו. בשלב זה נוריס כבר היה 4 שניות מאחור ולזמנים האלו לא הייתה באמת משמעות, למעט עניין אחד – דמורליזציה של נוריס.

 

אני קורא בכל מני מקומות שהקרב בין שני אלה צמוד. מבחינתי, כל עוד לא יקרה אירוע דרמטי כלשהו – האליפות גמורה. לנוריס אין סיכוי. אין לו את זה. הוא יכול לקחת אליפות עולם בשני תנאים – מכונית מהירה מהשאר בהפרש משמעותי, ובן זוג שהוא מספר שתיים שאיטי ממנו באופן קבוע. הוא לא יכול להיות אלוף עולם מול פיאסטרי.

 

ובאשר למקס, הוא היה תקוע במשך כל המרוץ אחרי שארל לקלר, בלי כל יכולת לעקוף בשל הכנף האחורית הענקית. סופרסטאר בשבת במירוץ הספרינט, וחסר אונים במרוץ הראשי. בשנים עברו ראינו את מקס מחליף מנועים בספא, לוקח את העונש במיקום בזינוק ופשוט חותך דרך כל השדה. אתמול הוא נראה כמו אחד האדם.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
משה
משה
1 month ago

מה אתה חושב לגבי הביצועים של המילטון?

הצטרפו עכשיו לניוזלטר של אף אחד על F1

עדכונים חמים, ניתוחים בלעדיים ותוכן שלא תמצאו בשום מקום אחר – היישר לתיבת המייל שלכם.