
ורסטפן
בסוף היה רק נהג אחד בברזיל, וזה מקס. הוא הוכיח שוב את מה שכולנו ידענו קודם – הוא כמה וכמה דרגות מעל שאר 19 הנהגים, שיש ביניהם טובים יותר, אבל אף אחד מהם לא בולט מעל כל השאר.
מקס זינק מהפיט וסיים שלישי, וכמעט סיים שני. יש רבים שטוענים שאלמלא היה עוצר שוב להחליף צמיגים – היה מנצח. הצמיגים של נוריס היו צעירים מאלה של מקס רק בשבע הקפות וזה לא יתרון מספיק גדול לעקיפה, במיוחד כשהעוקף הוא נוריס והנעקף הוא הנהג שמנצל את החוקים עד הסוף, וגם מעבר.
לרדבול יש רצועת ביצועים מאוד צרה. הרכב מאוד רגיש למרחק שלו מהכביש ורדבול הלכו לאיבוד בימי שישי ושבת. לאחר הכישלון במקצה הדרוג (מקס סיים במקום ה 16), לרדבול לא נותר מה להפסיד. הם התקינו לורסטפן מנוע חדש, מה שהיה קריטי לסיוע לעקיפות, והימרו על סטאפ אחר. זה עבד.
למקס היה גם קצת מזל. הוא זינק על הצמיגים הלבנים (הקשים) והתוכנית הייתה פשוט להישאר איתם לכמה שיותר זמן וכך לעקוף מכוניות שנכנסו לפני לעצירות, על צמיגים רכים יותר. בדיעבד זו הייתה תוכנית גרועה. נהגים אחרים שזינקו על הלבנים גילו שהם לא תחרותיים ולא הגיעו לשום מקום. מקס ניצל בגלל שהיה לו פנצ'ר איטי כתוצאה מהשברים שנותרו על המסלול בעקבות התאונה של פיאסטרי בזינוק המחודש. הוא נכנס לפיט תחת ה VSC, נשר בעקבות כך למקום האחרון, אבל עכשיו הוא היה על הצמיג הצהוב – שהיה צמיג המרוץ הטוב ביותר בברזיל. אלמלא הפנצ'ר הזה ויותר מכך, אלמלא מקצה הדירוג העגום, מקס לא יכול היה לתת את ההצגה שהוא נתן.
יחד עם זאת אני מרגיש חובה לומר שאנחנו עדים פה לכשרון יחיד בדורו. כבר עכשיו הוא שייך למועדון המאוד מצומצם של הגדולים ביותר, שרובם המוחלט של החברים בו אינם איתנו.
נוריס
ללנדו נוריס היה סופש מושלם בברזיל. פול למרוץ הספרינט, ניצחון בספרינט, פול לגרנד פרי וניצחון בו.
עושה רושם שנוריס יצא מתקופת ה"נפילה" שלו וחזר אל עצמו.
במרוץ נוריס לא היה תחת לחץ בשום שלב, למעט בזינוקים והוא עשה עבודה מושלמת.
האם נוריס הוא נהג שיכול לתת הצגה כמו זו שמקס נתן בברזיל? ממש לא.
פיאסטרי
אוסקר פיאסטרי, שעד חופשת הקיץ נראה היה שהוא עשוי מפלדה ואינו טועה לעולם, ממשיך את רצף הכישלונות שלו. בברזיל הוא התרסק בספרינט עקב טעות שלו. במרוץ הוא לא היה פקטור בשום שלב וסיים חמישי.
הוא גם גרם לתאונה בזינוק המחודש.
אני משוכנע שפיאסטרי נהג עם פוטנציאל הרבה יותר גבוה מזה של נוריס. הוא פשוט צריך איכשהו לנער את עצמו ולחזור להיות אותו נהג שהיה עד לפגרת הקיץ. איך? אין לי מושג.
אליפות העולם.
כשנותרו עוד 83 נקודות בקופה, נוריס מוביל על פיאסטרי ב 24 נקודות, ועל מקס- ב 49.
זהו פער גדול, אבל במקלארן ראינו שהנהגים נוטים לעליות ומורדות והתמונה יכולה להתהפך בקלות.
כרגע ניראה שמקס ורסטפן צריך נס כדי לקחת את האליפות. את שלו הוא עושה. למקס אין ימים חלשים, הוא תמיד מספק את הסחורה. הבעיה היא שהוא צריך שנהגי מקלארן, ובעיקר נוריס – יכשלו. למזלו של מקס לשני נהגי מקלארן יש נטיה להיות מאוד נדיבים בטעויות, ובסתם ימים שחורים, והאליפות עוד רחוקה מלחמוק ממנו.
פרארי
פרארי יצאו מהמירוץ בברזיל בידיים ריקות. לקלר פרש שלא באשמתו כנזק היקפי מהתאונה שפיאסטרי גרם לה, והמילטון שדווקא היה לו סופש לא רע, היה מעורב בכל מני תקריות מיותרות בתחילת המרוץ, ולבסוף פרש גם הוא.
בתגובה הוציא ג'ון אלקאן (יושב ראש תאגיד סטאלניטיס שמכיל בתוכו את קונצרן PSA וחברת FIAT, כמובן גם של פרארי) הודעה חמורה שבה טען שפרארי המהנדסים עושים את העבודה כמו שצריך וכך גם המכונאים, וכדאי שהנהגים ידברו פחות ויעשו יותר. ההודעה הזו נובעת מתסכול נטו. פרארי משקיע בפורמולה אחת הון עתק, מתוך ניסיון העבר – כשפרארי מצליחה ב פורמולה אחת – היא גם מוכרת הרבה יותר מכוניות.
פרארי לקחו את אליפות הנהגים ב 1979, ואז חיכו 21 שנה לבואו של המשיח בדמותו של מיכאל שומאכר, שהביא להם חמש אליפויות ברצף. ב 2007 קימי רייקונן הביא להם אליפות מאוד מאוד מאוד ממוזלת. מאז עברו 18 שנה עם אפס אליפויות.
העבר לא משקר. המספרים אינם משקרים. קבוצת פרארי לא מסוגלת לתכנן ולבנות מכונית ששווה אליפות. הסיבה העיקרית לכך היא שרובו המוחלט של הטאלנט בתחום הנדסת מרוצים נמצא באנגליה. זה כלל אינו מקרה שרוב הקבוצות וכל הקבוצות המובילות ממוקמות באנגליה. באופן מסורתי, רוב הכשרון נמצא שם. כסף קונה כמעט הכל, אבל אנשים ממוצא אנגלי, עם משפחה, מוצאים קושי רב לעבור לגור באיטליה. בעבר הרחוק ניסו בפרארי לתכנן את המכונית שלהם באנגליה. זה לא עבד. פרארי גם ניסו לא מזמן לשכור את שירותיו של אדריאן ניואי, מתכנן המכוניות הכי מצליח בהיסטוריה. הוא פשוט לא רצה לעבור לגור באיטליה עם המשפחה והילדים שלו.
המסקנה מכך נורא פשוטה: פרארי יכולים לקחת אליפות בפורמולה אחת רק אם הם יצליחו להביא נהג שהוא כשרון ענק, כישרון חד דורי. זה עבד להם עם שומאכר. הם ניסו להביא נהג כזה בדמותו של המילטון, אבל מהמליטון נשאר רק השם. הוא כבר אינו אותו נהג.
על מנת לקחת אליפות, פרארי צריכים (היו) להביא את מקס ורסטפן. זו הדרך היחידה. אין לי מושג אם התקיימו אי פעם שיחות בין הצדדים. בינתיים הכי קרוב שמקס הגיע לפרארי היה כשהוא ניצח במרוצי סיבולת בנירבורגרינג כשהוא נוהג בפרארי. האם הוא יגיע אי פעם לסקודריה? לא נראה ככה.
וכמה משפטים על ג'ון אלקאן. הוא צאצא של משפחת אניילי, הבעלים של פיאט. הוא ירש הצלחה של אחרים, וספק אם אי פעם בחייו נאלץ להתאמץ כדי להצליח. מוטב לאלקאן לעסוק בעיניניו. האמירות של כלפי נהגי פרארי הן לא פחות מחוצפה.




